Aina välillä sitä tulee maristua, että kun keneltäkään ei tule sellaisia uusia juttuja mahdollistavia tuotteita vaan aina tuntuu jotain olennaista puuttuvan. Tämä tuote oli kuitenkin sellainen, josta ainakin paperilla oli helppo innostua. Kyseessä on laite, jossa on yhdistettynä perinteinen palomuuri-VPN-reititin ja tämän lisäksi VoIP/SIP/VoWLAN-puhelinkeskus valmiine puhelinlinjoineen ja WPA / WPA2 / WWW-pohjainen WLAN-pääsynvalvoja. Alustava hintakin oli vielä ainakin halvempi kuin 2000 EUR ja laitteeseen liittyvät client-lisenssit (siis esim. VPN-ohjelmistot) kuuluivat hintaan. Entä sitten? Onko tässä nyt sitten jotain hienoa? -- joku varmaan kysyisi. Tälläisiä ominaisuuksia ja palveluitahan väitetään saatavan aikaan paljon halvemmillakin laitteilla?
No, tässä (edelleen paperilla) asiat on ainakin omasta mielestäni kerrankin tehty kunnolla:
- Puhelinkeskuksen voi mm. yhdistää asiakkuudenhallintajärjestelmiin ja se on selkeästi mietitty ja tehty ajatellen yrityksiä, jossa asiakkaiden palvelu puhelinjärjestelmän kautta on tärkeää.
- Koko viestintäkonsepti (Unified Communication) on kasattu yhtenäiseksi kokonaisuuudeksi ja suunniteltu koko ketju päätelaitteista Intternettiin asti ja selkeästi mietitty esim. VoIPin toimintaa WLANissa pelkkään onneen luottamisen sijaan.
- Nokian WLAN-luurit voi yhdistää SIP:llä osaksi puhelinjärjestelmää, kuten tietysti kaikki muutkin SIP:ä tai sopivia protokollia tukevat IP-puhelimet
- WLANit voidaan segmentoida toiminnallisiin ja priorisoituihin verkkoihin kuten oikeissa yritystason tukiasemissa kuuluukin
- Laitteseen voi säätää etäyhteyksiä, liikenteen priorisointia, WLAN-vierailijaverkkoja ja kaikkea mitä moderni PK-yritys voikin tarvita.
- Oikeastaan laitteella voi hoitaa PK-yrityksen tietoliikenneverkon ja viestinnän tarpeet yhdellä boxilla sähköposteja lukuunottamatta.
Yritys voi nyt käytännössä luopua täysin langallisista liittymistään ja siirtää viestinnän Internettiin ja matkapuhelinverkkoihin mahdollistaen esimerkiksi sen, että oikein konfiguroidulla laitteella ja palveluilla yrityksen puhelinkeskus/viestintä liikkuu välittömästi sinne minne yrityskin, kunhan vain Internet-yhteys on saatavilla. Toki lankasoittoja varten tarvitaan SIP/VoIP-trunking-palvelu joltain palveluntarjoajalta, mutta tämäkin voidaan tarjota minkä tahansa Internet-yhteyden yli sen sijaan, että yritys olisi lukittu johonkin tiettyyn palveluntarjoajaan.
Viestintäpalveluntarjoaja puolestaan voi laitteen ja esim. VPN-tunnelien avulla rakentaa päällekkäisverkkoja eri palveluntarjoajien siirtoverkkojen yli tarvitsematta investoida itse varsinaisen kaistan tai bittiputken tarjoamiseen. Päällekkäisverkkojen avulla viestintäpalveluntarjoaja pystyy sitten halutessaan tarjoamaan turvallisesti ja helposti omia palveluitaan suoraan asiakkaille, jotka saattavat hyvinkin tyytyä siihen, että ostavat verkkoyhteydet mistä kustannustehokkaimmin saavat ja vastaavasti myös viestintäpalvelut sieltä, mistä ne on kustannustehokkainta ostaa tai missä on kattavimmin/paras valikoima. Varsinaisen laitteen voi sitten viestintäpalveluntarjoaja leasata/vuokrata asiakkaalle osana ostettua viestintäpalvelua.
Tämä on oikeasti tulevaisuuden tekniikkaa ja Arch Red pyrkii olemaan siinä mukana alusta lähtien.
P.S. Vilkaiskaapa muuten Saunalahden yhteisökonseptia, Wippiesiä ja Wippies Homeboxia... Jos ottaa boxin ja ostaa lähinnä ilmaisen VoIP-palvelun Saunalahdelta, voi kotipuhelimensa tai pienen toimistonsa puhelimen muuntaa kanssa kulkemaan HomeBoxin mukana aivan sinne minne haluaa...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti